Skip to main content
Blog psihoterapie

Cei 4 C ai lui Betty Lou Bettner: Ce ne spune copilul din noi? Dar adultul?

Dr. Betty Lou Bettner, psiholog și consilier cu orientare adleriană, este cunoscută pentru contribuțiile sale valoroase în domeniul educației parentale și al dezvoltării copilului. Prin teoria sa „Cei 4 C”, ea oferă un cadru clar și accesibil prin care putem înțelege mai bine nevoile psihologice esențiale ale copilului, dar și modul în care acestea continuă să ne influențeze comportamentele și deciziile chiar și la maturitate.

  1. Conectare (Connect)

Nevoia de a simți că aparținem, că suntem iubiți, că avem un loc sigur în relațiile noastre. Când simțim că nu suntem conectați cu ceilalți, că suntem excluși, apar reacții precum retragerea, furia, sarcasmul, gelozia.

„Sunt iubit? Mă simt aproape de cineva? Sunt parte din acest loc?”

  1. Capabilitate (Capable)

Este sentimentul că ne putem descurca, că suntem competenți, că avem valoare prin ceea ce putem face. Fără această siguranță, putem deveni fie dependenți de ceilalți, fie perfecționiști care nu-și permit greșeala.

„Pot să fac asta? Am voie să greșesc și să învăț?”

  1. Contează (Count)

Avem nevoie să simțim că ceea ce facem are importanță, că suntem văzuți, că aducem o contribuție unică. Atunci când acest C nu este hrănit, putem deveni fie excesiv de autoritari, fie retrași, simțindu-ne inutili.

„Se vede ce fac? Are sens prezența mea aici? Mă ascultă cineva cu adevărat?”

  1. Curaj (Courage)

Curajul de a trăi, de a încerca, de a greși, de a continua. Este ceea ce ne susține în fața eșecurilor, criticilor sau incertitudinii. Fără curaj, ne blocăm. Amânăm. Ne temem să fim noi înșine.

„Am voie să încerc? Pot să cad și să mă ridic? Cine sunt eu, chiar și când nu reușesc?”

Comportamentele nepotrivite: soluții greșite la nevoi neîmplinite

Un lucru esențial pe care îl propune teoria celor 4 C este ideea că fiecare comportament nepotrivit este o soluție greșită la o nevoie neîmplinită. Cu alte cuvinte, atunci când copilul țipă, minte, devine agresiv sau se retrage, nu o face pentru că e rău sau neascultător – ci pentru că încearcă, cumva, să obțină ceea ce îi lipsește. Poate că vrea atenție, poate că are nevoie de validare, poate că încearcă să își recapete controlul asupra propriei lumi.

Problema este că, dacă aceste comportamente nu sunt înțelese și ghidate cu blândețe și claritate, ele devin tipare. Se repetă. Cresc odată cu noi și ajung, uneori, să ne definească și ca adulți.

Comportamentul din copilărie nu dispare – se rafinează

Adevărul este că nu pleacă nicăieri copilul din noi. El învață să se îmbrace altfel, să se exprime mai subtil, dar nevoile lui de bază rămân aceleași. Dacă nu a fost văzut, va căuta să fie remarcat prin alte mijloace. Dacă nu a simțit că aparține, poate va deveni un adult care se mulează constant pe așteptările altora. Dacă a simțit că greșeala este rușinoasă, poate că va deveni un perfecționist cronic, paralizat de frica de eșec.

Și totuși, există speranță. Pentru că odată cu maturizarea, vine și posibilitatea conștientizării. Putem învăța să ne observăm. Să punem întrebări. Să recunoaștem acel tipar care ne-a fost de ajutor cândva, dar care azi nu ne mai servește. Putem învăța să ne oferim, cu răbdare, ceea ce nu am primit atunci: conectare, încredere, validare, curaj.

Posibile comportamente greșite la adult care își au rădăcina în copilărie (prin cei 4 C):

  1. Nevoia de a fi pe placul tuturor – rădăcina: lipsa sentimentului de conectare autentică. Dacă nu am simțit că suntem iubiți pentru cine suntem, vom încerca să fim „buni” ca să merităm afecțiunea.
  2. Perfecționismul extrem / frica de eșec – rădăcina: lipsa curajului cultivat, a spațiului în care greșeala era permisă.
  3. Nevoia obsesivă de control – rădăcina: sentimentul de neputință din copilărie, când nu am fost lăsați să experimentăm, să decidem, să fim considerați capabili.
  4. Dependența emoțională / relațională – rădăcina: lipsa conectării și a validării constante. Căutăm în relații ceea ce nu am primit acasă.
  5. Retragerea socială sau evitarea conflictului – rădăcina: lipsa sentimentului că opinia mea contează, că pot să îmi exprim vocea fără teamă.
  6. Agresivitatea verbală sau sarcasmul – rădăcina: sentimentul că nu am fost ascultați, că pentru a „conta” trebuie să dominăm.

Nu e despre vină – e despre înțelegere

Când privim lucrurile prin această lentilă, nu mai e vorba despre a găsi vinovați. Nu e despre a condamna părinții, profesorii sau societatea. E despre a înțelege. Despre a pune lumină în acele colțuri ale sufletului nostru unde, poate de ani de zile, copilul din noi așteaptă să fie văzut, să fie auzit, să fie ținut în brațe – măcar simbolic.

Întrebările pe care ni le putem pune nu au răspunsuri rapide. Dar pot deschide uși:

  • Unde mă simt deconectat în viața mea? Cu cine?
  • Ce înseamnă pentru mine a fi capabil? Îmi permit să greșesc?
  • Ce anume din mine cred că nu contează pentru ceilalți?
  • În ce domeniu simt că nu am curaj – și de ce?

Un pic mai multă blândețe!

Fiecare adult a fost odată copil. Un copil care a căutat, în felul său, să iubească, să fie iubit, să fie văzut și înțeles. Nu avem nevoie de rețete perfecte pentru vindecare, ci de blândețe. De curiozitate. De curajul de a ne uita sincer la cine suntem – și cine am fost.

Teoria celor 4 C a lui Betty Lou Bettner nu este doar un instrument pentru educatori sau psihologi. Este o invitație pentru fiecare dintre noi să ne (re)descoperim cu mai multă empatie. Și poate, prin asta, să ne oferim acea conectare, capabilitate, sens și curaj pe care le-am căutat toată viața – uneori fără să știm cum să le cerem.

Cei 4 C – Conectare, Capabilitate, Contează și Curaj – nu sunt doar repere în creșterea copiilor, ci și oglinzi în care ne putem privi ca adulți. Ce alegeri facem zi de zi pentru că vrem să fim acceptați? De câte ori spunem „da” ca să nu fim respinși? Cât de mult muncim pentru a dovedi că suntem buni și că merităm?

De exemplu, un adult care a crescut fără sentimentul clar că este iubit și acceptat poate alege mereu relații în care se sacrifică, doar pentru a „păstra” conexiunea. Altul, care nu a fost încurajat să încerce, poate evita constant provocările de teamă să nu greșească.

În lipsa conștientizării, aceste alegeri devin automate. Repetăm tipare care ne-au „ajutat” cândva să supraviețuim emoțional. Dar vestea bună este că ele pot fi schimbate.

Când începem să ne punem întrebări – „Ce urmăresc cu adevărat când fac alegerea asta?” sau „A cui voce o aud în cap când nu îndrăznesc?” – facem loc unei cunoașteri mai blânde de sine. Iar acolo unde e înțelegere, începe și transformarea.

Nu e niciodată prea târziu să devenim adulți mai liberi. Mai conștienți. Mai în contact cu copilul din noi, care încă tânjește, poate în tăcere, după acele patru lucruri esențiale: să fie conectat, capabil, valoros și curajos.

Cabinet psihologie și psihoterapie

Psiholog clinician și psihoterapeut adlerian

Telefon: 0724.725.980

Email: programari@animaetanimus.ro

office@animaetanimus.ro

      

George Chiriacescu – psiholog și psihoterapeut adlerian
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.