
- De la amintire la înțeles – o scurtă istorie a conceptului
Puține idei din psihologia adleriană sunt la fel de fascinante precum cea a amintirilor timpurii. Pentru Alfred Adler, fondatorul psihologiei individuale, aceste fragmente din copilăria noastră nu erau simple înregistrări ale trecutului, ci ferestre spre felul în care fiecare dintre noi își percepe viața și lumea.
În primele sale lucrări, Adler observa că oamenii tind să-și amintească din copilărie nu evenimentele obiectiv importante, ci acele momente care exprimă un sens subiectiv al existenței. Astfel, amintirile timpurii nu sunt „adevăruri istorice”, ci povești simbolice, alese și modelate de mintea noastră pentru a exprima direcția vieții.
Conceptul a fost preluat și rafinat ulterior de discipolii săi, printre care Harold Mosak, Arthur J. Clark, Rachel Shifron, care au sistematizat metoda interpretării amintirilor timpurii ca instrument central de evaluare a stilului de viață – adică acea structură unică de percepții, convingeri și scopuri prin care fiecare persoană își organizează experiențele și acțiunile.
Adler însuși spunea că „dacă vrei să-l înțelegi pe un om, cere-i să-și amintească prima amintire din copilărie.” Pentru că acolo, în acea imagine scurtă și adesea banală, se ascunde o metaforă a modului său de a trăi.
- Ce sunt amintirile timpurii și de ce contează
În psihologia adleriană, amintirile timpurii (early recollections) sunt definiții concise pe care individul și le dă sieși. Ele reflectă percepția subiectivă a lumii mai degrabă decât evenimentele în sine.
Mosak le descria ca pe „niște instantanee simbolice care dezvăluie filosofia personală de viață”. Cu alte cuvinte, fiecare amintire timpurie ne spune ceva despre felul în care persoana își percepe locul în lume, modul în care se raportează la ceilalți, gradul de curaj, sentimentul de apartenență și scopurile ascunse ale comportamentului.
De exemplu, o persoană care își amintește cum se juca singură în curte, observându-i pe ceilalți copii jucându-se împreună, ar putea transmite inconștient o temă de viață legată de izolare, prudență sau neîncredere în relații. Nu contează dacă scena a avut loc exact așa; ceea ce contează este semnificația psihologică atribuită acelei experiențe.
Amintirile timpurii sunt astfel proiecții condensate ale stilului de viață – felul stabil în care o persoană gândește, simte și acționează în direcția scopurilor sale, fie ele conștiente sau nu.
- Metoda amintirilor timpurii – de la evocare la interpretare
Procesul de lucru cu amintirile timpurii este un instrument terapeutic subtil și profund. În practica adleriană, el presupune câteva etape esențiale:
a. Colectarea amintirilor
Terapeutul îi cere clientului să relateze 3–5 amintiri din copilărie, de obicei din perioada de dinaintea vârstei de 10 ani. Solicitarea se face într-o manieră calmă, deschisă, cu întrebări simple precum:
„Care este cea mai veche amintire unică pe care o poți aduce acum în minte?”
„Ce îți amintești că se întâmpla acolo? Ce făceai, cine era cu tine, cum te simțeai?”
Important este să fie amintiri clare, cu imagini concrete, nu povești transmise de alții. La fel de important este ca amintirile sa fie unice. Cele care implică o acțiune sau eveniment repetitiv așa cum sunt: sărbătorile, aniversările, concediile sunt valoroase, dar se folosesc altfel în cadrul conturării Stilului de Viață al clientului.
La finalul povestirii, terapeutul solicită clientului – cel mai important moment/imagine din întreaga expunere sau dacă sunt mai mult de una. După ce acestea sunt identificate, este solicitată evaloarea emoțională a acelui moment – „Ce simțeai în acel moment?”
Terapeutul notează detaliile și mai ales emoțiile asociate fiecărui moment.
b. Explorarea contextului
Urmează o fază de clarificare:
„Ce însemna acel moment pentru tine?”
„Ce ți se pare important în acea scenă?”
„Cum erai tu acolo? Ce simțeai despre tine, despre ceilalți?”
Prin aceste întrebări, terapeutul îl ajută pe client să observe propriul tipar de gândire și reacție.
c. Analiza temelor recurente
După ce mai multe amintiri sunt discutate, se caută teme comune: senzația de control sau neputință, apropierea sau distanța față de ceilalți, nevoia de recunoaștere, teama de greșeală etc.
Harold Mosak propunea să se observe verbele și atitudinile dominante: acțiune sau pasivitate, cooperare sau izolare, curaj sau evitare. Aceste teme devin o „hartă” a modului în care persoana se orientează în viață.
d. Formularea interpretării adleriene
Interpretarea finală se face teleologic, adică în funcție de scopul vieții persoanei. Nu întrebăm „de ce s-a întâmplat asta?”, ci „în ce direcție te duce această amintire? Ce îți arată despre felul tău de a trăi și de a te raporta la lume?”
– tehnici de interpretare sunt cu mult mai multe, subiectul este cu mult mai complex decît ne-am propus să abordăm în acest articol –
- Cum funcționează amintirile timpurii – perspectiva teoretică
Adler considera că ființa umană este un organism unitar, orientat către un scop. Niciun gând, sentiment sau comportament nu este întâmplător, ci servește un plan de viață coerent – chiar dacă uneori acel plan este inconștient și disfuncțional.
Amintirile timpurii sunt reflexii concise ale acestui plan. Ele ne arată cum copilul, într-un anumit context familial și social, a găsit o modalitate personală de a face față sentimentului de inferioritate și de a căuta semnificație.
Pentru Adler, „copilul este un artist al propriei vieți”, iar amintirile sunt ca niște tablouri care arată stilul acestui artist: culorile pe care le preferă, proporțiile, lumina, simbolurile.
Astfel, două persoane pot avea experiențe similare, dar amintiri complet diferite, pentru că fiecare selectează ceea ce confirmă felul său de a înțelege viața.
Spre exemplu:
- Cineva cu o logică privată centrată pe control își poate aminti momente în care „a reușit singur”.
- O persoană cu sentiment scăzut al apartenenței poate evoca scene de excludere sau de nedreptate.
- Un individ cooperant și curajos își va aminti cum „a fost ajutat și a ajutat”, simbolizând orientarea comunitară sănătoasă.
- Amintirile timpurii ca instrument terapeutic
În practica psihoterapiei adleriene, amintirile timpurii nu sunt folosite pentru a dezgropa traume sau a verifica adevărul istoric, ci pentru a descoperi logica privată și direcția vieții.
Ele devin un punct de plecare pentru:
- înțelegerea stilului de viață;
- explorarea scopurilor inconștiente;
- identificarea credințelor limitative;
- construirea unei perspective noi și mai curajoase asupra vieții.
Mosak spunea adesea că amintirile timpurii pot fi privite ca „metafore ale modului în care o persoană merge prin lume”. Ele pot arăta dacă cineva „se ascunde”, „caută aprobarea”, „se apără”, „conduce”, „ajută” sau „învață”.
Interpretarea nu se face niciodată rigid sau mecanic, ci printr-un dialog colaborativ între terapeut și client. Scopul nu este etichetarea, ci autoînțelegerea.
Spre exemplu, o amintire precum „mergeam cu tatăl meu pe un drum lung, ținându-l de mână, și mă simțeam în siguranță” poate sugera o bază solidă de încredere și cooperare. În schimb, o alta, de tipul „mă ascundeam sub masă când părinții se certau”, ar putea indica o strategie timpurie de evitare și o percepție a lumii ca nesigură.
În ambele cazuri, accentul nu cade pe trecut, ci pe ce sens are acel model astăzi. Cum continuă adultul să caute siguranța sau să evite conflictul, în moduri similare celor din copilărie?
- Rolul terapeutului – între interpretare și încurajare
În lucrul cu amintirile timpurii, atitudinea terapeutului este esențială. Adlerienii nu se poziționează ca interpreți autoritari ai trecutului, ci ca ghizi ai descoperirii de sens.
Interpretarea nu se oferă ca verdict, ci se formulează ca ipoteză:
„Oare această amintire ar putea sugera că, încă de mic, ai învățat să te bazezi doar pe tine?”
„Poate că felul în care ai fost acolo, atent și precaut, seamănă cu modul în care abordezi lucrurile și acum?”
- Amintirile ca punte între trecut și viitor
Deși se referă la trecut, metoda amintirilor timpurii este, în esență, orientată spre viitor. Adler vedea viața ca pe un proces teleologic – fiecare acțiune, gând sau emoție are un scop.
Așadar, amintirea copilăriei nu este o relicvă, ci o expresie vie a modului în care persoana își construiește viitorul. Dacă am învățat să fim prudenți, ne vom organiza viața în jurul siguranței. Dacă am învățat că doar cooperarea aduce bucurie, vom căuta contexte de colaborare și apartenență.
În acest sens, lucrul cu amintirile timpurii nu doar clarifică trecutul, ci eliberează potențialul de schimbare.
Nu putem schimba faptele trecutului, dar putem schimba sensul lor pentru noi. Iar această schimbare de sens aduce libertate și reconectare la viață.
- În loc de concluzie – amintirea ca poveste vie
Amintirile timpurii sunt mai mult decât simple scene din copilărie. Ele sunt oglinda felului în care ne trăim prezentul și proiectăm viitorul.
Privite prin ochii lui Adler, ele nu spun „ce s-a întâmplat”, ci „cum am învățat să fim în lume”.
Privite prin ochii lui Mosak, ele dezvăluie temele dominante ale stilului de viață.
De fiecare dată când un client își amintește o scenă, povestea lui devine o hartă a sensului personal. Iar terapeutul adlerian, cu răbdare și empatie, îl ajută să înțeleagă că în acea hartă nu există greșeli, ci doar drumuri care pot fi redesenate.
Amintirile timpurii ne amintesc, paradoxal, de capacitatea noastră de a ne rescrie viața.
Pentru că, așa cum spunea Adler, „nu suntem determinați de ceea ce ni s-a întâmplat, ci de semnificația pe care o dăm acelui lucru”.
Cabinet psihologie și psihoterapie
Psiholog clinician și psihoterapeut adlerian
Telefon: 0724.725.980
Email: programari@animaetanimus.ro